تبلیغات
www.photomusic.ir موسیقی در مجلات قدیمی - پرویز اتابکی نیز جاودانه شد.

پرویز اتابکی نیز جاودانه شد.

 

نوع مطلب :ترانه سرایان، آهنگ سازان ،

نوشته شده توسط:hamid

پرویز اتابکی نیز جاودانه شد.

پرویز اتابکی

راستی دیگر برایمان عادتی شده. عادتی تلخ . تکراری نابهنگام. از کوچ عزیزانی که سالیان سال خاموش بودند. و دریغا و دردا که در زمان مرگ، لختی واژه، در یک خبرگزاری داخلی آن هم در حد دوخط ، تمام 72 سال زندگی هنرمندی می شود که ملودی هایش بسیارانی را عاشق کردو بسیارانی با او هم پرسه شدند.

بله پرویز اتابکی نیز رفت. پس از 30 سال سکوت.

او متولد تیرماه 1315 در تهران بود. به روایت خودش از سال 1336 کار آهنگسازیش را آغاز نمود و در دهه 40 با تاسیس استودیو طنین با تورج نگهبان ، اسفندیار منفردزاده ، شهیارقنبری ، ایرج جنتی عطایی ، واروژان و بابک افشار ترانه هایی را به همیشه یادها سپردند .

از کارهای اتابکی در زمینه موسیقی پاپ می توان به آهنگهای زیر اشاره کرد:

ستاره آی ستاره با صدای گوگوش اجرا اواخر 1348 ، بیزار (گوگوش )(منم این خسته دل درمانده به تو بیگانه پناه آورده) ، انگشتر هزار نگین (گوگوش) ، سکه خورشید( گوگوش 1350 )( آهای دختر دریا بازم صبح شده پیدا) ، هم خونه (گوگوش )( 1351هم خونه ی من ای خدا از من دیگه خسته شده) ، بهارم مثل زمستون می مونه ( گوگوش )(فروردین 1354 ) ، گل پشت و رو نداره ، و ترانه ی کی می دونه چی پیش میاد با صدای گوگوش ، عروسک شکسته (نلی 1354 ) ، آتیش عشقه که خاموش نمی شه (گیتی) ، تا وقتی که من بمیرم و خدا اون روز و نیاره ( گیتی ) ، هم پیمان ( فریدون فرخزاد) ، همکاری با سلی در فیلم هم خون و ساخت موسیقی متن این فیلم 1354 به کارگردانی کامران قدکچیان، و همکاری مستمر با نلی و ساخت آهنگهای فراوان برای این خواننده از جمله نفرین ، اسکله و....

به آرشیوم مراجعه کردم . شاید نام و نشانی از او در گذشته بیابم . خیلی تصادفی در مجله جوانان 1354 ، بحثی را که در زمینه خارج بودن صدای فرشته در اجرای ترانه شهر خالی  توسط مرتضی حنانه رئیس شورای موسیقی رادیو پیش کشیده شده بود ، یافتم و بی مناسبت ندیدم تا این ماجرا را برایتان شرح دهم.

هفته نامه جوانان دوشنبه 12 خرداد 1354 شماره 446

بوسیله گروهی از سرشناس های موسیقی روز

اعضای شورا به قدیمی بودن و کهنه فکری متهم شدند.

پرویز اتابکی آهنگساز معروف می گوید: معدل سن شورای موسیقی 50 سال است و چنین سنی مناسب تشخیص و داوری موسیقی جوانان نیست.

عارف گفت: من به اعضای شورااحترام می گذارم اما این دلیل نمی شود تا هر عمل آنها مورد تایید باشد.

شماعی زاده: شورا عملا اعتراف به رفیق بازی کرده است.

خبر و توضیحی که در مجله جوانان پیرامون اجرای ترانه معروف شهر خالی با صدای خانم فرشته چاپ شد ، کم کم به یک بحث و اظهارنظر پرشور تبدیل شده و پای شورای موسیقی رادیو ایران به میان آمده و گروهی از سرشناسان موسیقی روز ، شورا را متهم به قدیمی بودن و عدم درک موسیقی جوانان می کنند.وقتی سئوال شد چرا ترانه قشنگ شهر خالی ساخته معینی کرمانشاهی که با صدای فرشته اجرا شد فقط یک بار از رادیو ایران پخش شده ، استاد حنانه از سوی شورای موسیقی توضیح داد که چون صدای خانم فرشته در اجرای مزبور خارج بوده بنابراین این ترانه فقط یک بار ان هم به خاطر شعر ترانه پخش شده و در آینده با صدای خواننده دیگری پخش خواهد شد.

عارف چه می گوید:

عارف در دنباله اظهار نظرهای دیگران که قبلا چاپ شده گفت : من برای اعضای شورای موسیقی رادیو ایران احترام خاصی قائلم ، آنها اکثرا شاگردان استاد صبا هستند ولی این دلیل نمی شود تا هر کارشان مورد تایید و تمجید ما قرار گیرد. این ها هر یک استادانی به نام در موسیقی هستند ولی چرا باید نسبت به موسیقی خاص برنامه کودک ، گل ها یا موسیقی مدرن همین یک شورا تصمیم بگیرد و اظهار نظر نماید؟

من نمی گویم اعضای شورا اطلاعی از موسیقی مدرن ندارند بلکه می گویم ممکن است کسانی که در شورا جمع شده اند به موسیقی جوان و مدرن امروز علاقه ای نداشته باشند و روی همین بی علاقگی خیلی از اشعار و آهنگ ها را رد کنند.

چه خوب است برای تصویب و اظهارنظر در مورد شعر و آهنگ مدرن شورای دیگری تشکیل دهند ومثل آقایان یداله رویایی ، تورج نگهبان، اخوان ثالث ، در مورد اشعار موسیقی مدرن اظهارنظر نمایند و همین طور آقایان مارسل ، واروژان و پرویز اتابکی راجع به آهنگهای این گروه نظر بدهند. این خواست ماست و چنین صورتی هم به مسئولین رادیو تسلیم کرده ایم. حقیقت این که نمی دانم چرا رادیو در این مورد سرعت عمل به خرج نمی دهد و قضیه را به امروز و فردا موکول می کند . شاید اعضای شورا برای رادیو حکم پدر و مادر پیری را پیدا کرده اند که بایستی در خانه بمانند. متاسفانه بعضی از اعضای شورا روی حب و بغض و دوستی ها کار می کنند که نمونه اش را در توضیح آقای حنانه نسبت به ترانه شهر خالی فرشته دیدیم که واقعا مایه تاسف است.

با این که مرتبا تعدادی از ترانه های مبتذل اجازه پخش می گیرند نمی دانم روی چه اصل ترانه « گل و تگرگ » من  نبایستی پخش شود.

شماعی زاده :

حسن شماعی زاده آهنگساز و خواننده معروف هم در بحث ما شرکت کرد . او گفت: به نظر من در مورد هنر خارج از مسائل سنی قضاوت نسلی از زمان گذشته بر آثار نسلی که متعلق به زمان حال است غلط و غیرمنطقی است. من و تمام همکاران جوان و نوآورانی که مورد بحث هستند به پیشکسوتانمان احترام می گذاریم ، نه به خاطر این که سنت ها و آداب و رسوم ما حکم می کند بلکه وظیفه هر هنرمند است که به پیشکسوتان احترام بگذارد اما درست نیست که همین شورای موسیقی علنا  و با خط خود اعتراف به رفیق بازی نماید و اقرار کند که پایه های قضاوتش ،  به ضوابط کاری نداشته بلکه تحت شرائط رابطه ها انجام می گیرد.

اتابکی چه می گوید:

پرویز اتابکی آهنگساز معروفی که تاکنون بیش از پانصد آهنگ ساخته و هم اکنون در قسمت فوق برنامه دانشگاه های ایران فعالیت دارد در این خصوص اظهار داشت:

اگر سن این آقایان را که در شورا نشسته و داوری می کنند جمع بزنیم و بر تعداد افراد عضو شورا تقسیم کنیم رقمی بین 48 تا 50 سال بدست می آید که تصور نمی کنم چنین سنی برای اظهارنظر در مورد موسیقی و ترانه خواست جوانان صحیح باشد. نمایندگانی از طبقات جوان در این شورا دست ندارند و نتیجتا حدود فکر و خواست این آقایان قدیمی و دور از خواست زندگی امروز است .

نکته دیگر در مورد خانم فرشته و ترانه شهر خالی ایشان

من با خانم فرشته هیچ گونه آشنایی و رابطه کاری نداشته ام . یکی از آهنگ های ایشان را که به دفعات گوش کرده ام «نم نم بارونه امشب» بوده که معتقدم هیچ کس قادر نیست به خوبی وی از عهده اجرای آن برآید . فرشته دارای صدای کاملا پخته ای است و حالا چطور عنوان شده که شهر خالی را خارج خوانده است بر من معلوم نیست. لازم به تذکر است که هنگام ضبط یک ترانه گاهی اتفاق می افتد به دفعات آن را تکرار می کنند تا به دلخواه درآید چه ایرادی داشت در مورد شهر خالی هم همین کار را می کردند نه این که به خاطر آقای معینی کرمانشاهی یک بار اجازه پخش بدهند و سپس آن را قطع کنند . بدون شک ذکر مطلب فوق از طرف آقای حنانه اساس شورا را نشان می دهد که بر پایه رفیق بازی استوار است و این که چگونه آقایان  ارضاء شوند. به خاطر می آورم که برای تصویب ترانه « عروسک شکسته» ، نلی حدود بیست بار به شورای موسیقی مراجعه کرد و آخر بار استاد مرتضی حنانه به او گفته بود مگر پرویز اتابکی هم آهنگساز است؟

بدون شک این حرف ، بغض و حسد حنانه را نسبت به یک آهنگساز می رساند که کاری به کار آقایان ندارد و دور از زدوبندها به کار مشغول است.

پرویز اتابکی که یکی از آثارش «وقتی نیستی من هوای موندنم نیست» با صدای گوگوش می باشد گفت : به

طور کلی من در کارهای خود دو چیز را در نظر می گیرم. صفحاتی که روانه بازار می کنم دارای دو رو می باشند یک روی آن آهنگی است مردم پسند و روی دیگر آن  برای نسل جوان و تحصیل کرده .

ارتباط من با جوانها از طریق اردوهای دانشگاهی است و به این طریق خود را ارضا می کنم با این ترتیب برایم فرقی نمی کند که مورد محبت یا خشم اعضای شورا قرار می گیرم . من که از سال 1336 در کار موزیک فعالیت دارم با صراحت به آقایان عضو شورای موسیقی می گویم به خدا آهنگسازها و ترانه سرایان جوان برای آنها گارد نگرفته اند و موسیقی کنونی و جوان پسند ما که نه کلاسیک است ، نه جاز و نه پاپ ، احتیاج به حمایت و پشتیبانی دارد. چرا اجازه نمی دهید  تعدادی از این جوان ها در شورای موسیقی صاحب اظهارنظر باشند . چرا وقتی یک ترانه و آهنگ بین مردم گل می کند آن را به طور کلی هجو می کنند و کنار می گذارند . یک خواننده یا صدا دارد یا ندارد ، اگر ندارد چرا اجازه خواندن پیدا میکند و اگر صاحب صدای خوبی است چرا تقویت نمی شود . چرا با ذکر این جمله که خانم فرشته شهرخالی را خارج خوانده ، حیثیت و شرف هنری او را لکه دار می نمائید. بدون شک اگر فرشته دستش جائی بند بود ساکت نمی نشست و جواب این آقایان را می داد.

 

 



نمایش نظرات 1 تا 30