تبلیغات
www.photomusic.ir موسیقی در مجلات قدیمی

 

نوع مطلب :ترانه سرایان، آهنگ سازان ،

نوشته شده توسط:hamid

 ازدواج اردلان سرفراز و ماجرای ترانه عسل

هفته پیش دوست نازنینم سیاوش گودرزی از سایت iranoldies   به مناسبت پخش ترانه عسل با صدای ستار و ابی از من درخواست اطلاعاتی درباره سال اجرای این ترانه را نمودند  و این که کدامیک از این دو خواننده زودتر آنرا اجرا کرده اند.من نیز با مدد از تمامی شواهد و قرائن موجود از جمله اجرای ترانه توسط ابی در حضور ستار مطالبی را برایشان نقل نمودم.تا اینکه روز گذشته به سندی تاریخی در این زمینه دست یافتم تا بر ابهامات مساله بیفزاید و یک حقیقت تاریخی دیگر را رفع کند. بگذارید این سند را با شما نیز قسمت کنم.

هفته نامه جوانان امروز دوشنبه 27 اردیبهشت 1355 شماره 495

اردلان سرفراز همسر خود را از شهر شعر و ادب انتخاب کرد.

اردلان سرفراز ترانه سرای معروف دل به عشق یک دختر سیه موی شیرازی سپرد و به قول دوستان همسر خود را از شهر شعر و ادب انتخاب کرد .اردلان سرفراز که تاکنون ترانه های زیبایی برای بسیاری از خوانندگان سروده در خصوص این مطلب که شاعر می تواند از همسر خود الهام بگیرد یا خیر گفت :تصور می کنم زن در هر حال می تواند برای شاعر منبع الهام باشد ، وقتی که شاعر هنوز به معشوق دست نیافته ، وقتی که شاعر معشوقی خیالی دارد ، وقتی که شاعر زنی با خصوصیات خوب یا بد نصیبش می شود .

«آیدا» برای شاملو مظهر خوبیها و شعر خوب است . زن منهم چنین زنی است ، او الهام بخش من است و بدون شک در ترانه های بعدی ام تاثیرپذیر خواهد بود . عقیده دارم یک زن بد هم  می تواند برای شاعر الهام بخش  باشد . چنین شاعری زن را به وضع دیگری در اشعارش تصویر می کند در حالیکه یک زن خوب شاعر را به دنیای عاشقانه و لطیف شعر میبرد.

اردلان سرفراز با همسر خود در شیراز آشنا شد . آزاده بامداد یا به قول اردلان «عسل» با وی نسبت خویشاوندی دارد و بیش از نوزده بهار از عمرش نگذشته است .

اردلان به خاطر این وصلت ترانه ای به نام «عسل» برای همسرش ساخته که با صدای ستار اجرا خواهد شد. اردلان سرفراز طبق رسم شیرازیها مهریه همسرش را ابریشم خام و نمک تعیین کرده که البته در کنار این رسم ششصد هزار تومان وجه نقد ، صد و ده مثقال طلا و صد و ده مثقال مروارید هم ضمیمه مهریه عسل نموده است. اردلان سرفراز و عسل ، سور این وصلت را طی جشن مفصلی در آینده نزدیک به دوستان خود خواهند داد.

توضیح از مدیر وبلاگ : اردلان سرفراز در کتاب از ریشه تا همیشه در زیر نویس این ترانه این چنین نوشته : سوتفاهمی که ترانه شد.افشین سرفراز هم در این باره در مقدمه کتاب سال صفر می نویسد:  اردلان در سال 1354 ، در حالیکه هنوز به عشق روزهای کودکی اش می اندیشید ، ازدواج می کند و شعر «عسل» را برای او می سراید . زندگی شاعر با سوداگر یک زندگی دوزخی است. بالاخره این پرده ی پر از نمایش و دروغ و تزویر در سال 1359 به پایان می رسد و خود او در آن باره  می گوید « همه چیز مانند یک سوتفاهم بود »

البته همانگونه که مشاهده می کنید اردلان سرفراز در سال 1355 ازدواج نمودند نه 54 .

در پایان هم یکی از مصاحبه های اردلان سرفرازرا درباره  دگرگونی ترانه در دهه 50  را برایتان بیان می نمایم.

هفته نامه جوانان دوشنبه 24 خرداد 1355

 

اردلان سرفراز : ترانه سرایی شکوفاترین دوره خود را می گذراند. 

س)آیا به نظر شما ترانه های امروز به نسبت پنجاه سال پیش تحولی متناسب با دیگر تحولات و پیشرفتهای جامعه طی نیم قرن پیدا کرده است؟

دقیقا بله ، به دلیل اینکه خودمان در جریان هستیم ،  ترانه سرایی به عقیده من شکوفاترین دوره خود را می گذراند و پابه پای تمام تحولات و نیاز زمان پیش می رود.

س)آیا در آهنگسازی تحول و ابداعی پدید آمده که کار آهنگساز را به کلی از روش پیشینیان جدا کند ؟

بله و بنیان گذار این کار در اصل پرویز مقصدی بوده است و این ابداع مدیون پرویز مقصدی است. او بود که فرم دوصدایی را بوجود آورد ، البته بعد از پرویز مقصدی دیگرانی مثل پرویز اتابکی ، بابک افشار و حسن شماعی زاده و چند نفر دیگر تحولی در این کار بوجود آوردند .

 س ) آیا به نظر شما موسیقی آوازی ما پیشرفتی کرده است؟

من چون شخصا صدای ایرج ، گلپا ، بنان ، و محمودی خوانساری را دوست دارم اگر بخواهم داوری کنم و این عده را با دیگران مقایسه کنم باید بگویم اشخاص دیگری نیامدند یا لااقل روی من اثری نگذاشتند.

س ) به نظر شما کدامیک از سه عامل اصلی خلق یک ترانه ، آهنگساز ، شاعر ، خواننده مسئولیت و سهم بیشتری در موفقیت یا شکست ترانه دارد ؟

به اعتقاد من (نه به این علت که خودم ترانه سرا هستم ) مهمتر از همه کلام است که در شکل دادن به شخصیت خواننده  سهم به سزایی دارد ، کلام روی روان آدمی تاثیر می گذارد ، در مرحله دوم اگر همین شعر به دست آهنگسازی سپرده شود که نتواند دریافت حس از ترانه داشته باشد نقص پیش خواهد آمد حالا اگر این دو نفر یعنی شاعر و آهنگساز کارشان را به خوبی انجام دهند نوبت به خواننده می رسد که باید دریافت صحیح از احساس ترانه سرا و خواننده داشته باشد و در واقع در امانتی که به او سپرده اند خیانت نکند و ترانه و آهنگ را مستقیما و به طور صحیح به مردم القا کند. می توانم بگویم خواننده پل ارتباطی بین ترانه سرا ، آهنگساز و مردم است که چنانچه هر یک از این عوامل گنگ باشد حاصل دلچسب نخواهد بود.

من برای شعر ،آهنگ و خواننده به ترتیب 40 درصد ، 35 درصد و 25 درصد امتیاز قائلم که البته ده درصد دیگر هم متعلق به ضبط خوب ، موزیسین های خوب و کیفیت نوار است ، آرانژمان ( تنظیم ) در بدی یا خوبی آهنگ تاثیر به سزایی دارد . گاهی اوقات آرانژمان بد باعث می شود تا یک آهنگ خوب آن طور که باید و شاید معرفی نشود و متقابلا یک آرانژمان خوب موجب چشمگیر شدن بیش از حد یک آهنگ معمولی می گردد.

س) اگر مقید به انتخاب پنج ترانه جدید و پنج ترانه قدیمی باشید ترانه های انتخابی شما کدامها است؟

از ترانه های جدید می توانم ، «قصه دو ماهی » را نام ببرم . قصه دو ماهی را به این دلیل انتخاب می کنم که ترانه نقشی ویرانگر داشت یعنی این ترانه اساس ترانه های متداول و معمول را از بین برد و نقطه عطفی در کار ترانه سرایی بود .

ترانه «حرف» به دلیل شعر فوق العاده اش و اجرای قشنگ گوگوش ، «بوی خوب گندم» با صدای داریوش ، «جمعه» با صدای فرهاد ، «پل» با صدای گوگوش ، ترانه «همسفر» گوگوش ، «شام آخر» ستار،«سایه» ابی ، این را به آن دلیل انتخاب می کنم که توانسته بغض را در گلوی من بشکند و مرا به گریه اندازد ، دوم اینکه آرزو داشتم ای کاش ترانه سرای این آهنگها خودم بودم .

 از ترانه های قدیمی «مراببوس»گلنراقی ، «مینای شکسته » مرضیه ، «ساز شکسته » دلکش ، «الهه ناز » بنان ، «یاد» ویگن را می توانم نام ببرم .باید بگویم اکثر ترانه های قدیمی ویگن مورد علاقه من است .

س) به نظر شما،  ترانه های امروز چه ضعفها و چه نارسایی هایی د ارد ؟

تاریخ هنر همیشه شاهد بوده هر گاه تحول یا موج نویی بوجود آمده موجهای اعتراضی فراوانی پیدا شده است . در آشفته بازار ناگهان همه ترانه سرا می شوند بدون اینکه خلاقیت فکری داشته باشند ، این عده اکثرا به رونویسی می پردازند و به این طریق کار آن عده صاحب صلاحیت را هم خراب می کنند . خود من ، ایرج جنتی عطایی ، شهیار قنبری و یکی دو تن دیگر سعی کردیم برای نواب صفا ، معینی کرمانشاهی ، تورج نگهبان وراث خوبی باشیم و حالا چه خوب است جوان هایی که بعد از ما رسیده اند خیانت در امانت نکنند ، عده ای چون فرهاد شیبانی ، ایزدآبادی ، خانم زویا زاکاریان ، فرشاد عشقی و فرهنگ قاسمی به ترانه سرایی رو کرده اند که رگه های خوبی در کارشان دیده می شود .

س)برای اعتلای ترانه و به کرسی نشاندن ارزش واقعی آن چه باید کرد ؟         

از نظر من ترانه سرایی باید جدی گرفته شود . برای جدی گرفتن ، ترانه سرا می بایستی ارزش واقعی خود را بشناسد و خود را جدی بگیرد و ارزش مالی و معنوی خود را بالا ببرد . با رفتاری که دارد برای خودش کسب شخصیت کند . ترانه سرا باید ذهن خود را پربار کند ، دست روی دست نگذارد و دنباله رو کار دیگران نباشد ، مطالعه کند و حتی اشعار شعرای سایر کشورها را مطالعه کند ، ترانه سرایی را برای اشاعه فرهنگ بخواهد نه امرار معاش و رسیدن به مقام و دفتر و دستک .

س) به نظر شما آیا ترانه های پاپ برای موسیقی ایرانی فرزند حلال زاده ای است؟

ترانه جاز موسیقی سیاه هاست و به عقیده من پاپ موزیک از موسیقی ایرانی به کلی جداست . موسیقی باید به زبان جهانی برسد تا بتواند نسبت به اشاعه و معرفی آن به دنیای خارج اقدام کرد . فی المثل نمی توانیم بگوییم موسیقی بتهوون ، آلمانی ، انگلیسی یا فرانسوی است . بلکه موسیقی بتهوون زبان جهانی دارد ، همان طور که موسیقی از غرب صادر می شود باید کاری کرد که از شرق هم برای غرب موسیقی صادر شود . گاهی اوقات یک سری آهنگ ترکی و هندی ، عربی داخل موسیقی ما شنیده می شود که باید گفت اینها نه تنها فرزند حلال زاده ای نیستند بلکه حرام زاده هم هستند . من آن نوع موسیقی که سعی دارد موسیقی ایرانی را به جهان معرفی کند خیلی قبول دارم و فکر می کنم موسیقی درست زمان ما همین است .

س) به نظر شما آیا ترانه های اصیل ایرانی می تواند پاسخگوی خواستها و تمایلات و ذوقهای عامه باشد ؟

نه ، موسیقی زمان به آن نوع موسیقی گفته می شود که سالم است ، خون دارد ، زندگی درونش حبس می شود ، نیاز زمان امروز را برآورده سازد . موسیقی بزمی ، آرام کننده است ، تحرک ندارد . باید دید نسل جدید چه نوع موسیقی را گوش می کند .

س) حالا که ترانه های پاپ راه خود را باز کرده به نظر شما چه باید کرد که این گونه ترانه ها ارزش خود را پیدا کند ؟

باید آدم های درستی که در این راه هستند بدون توجه به تکذیبها و تکفیر ها کار خود را ادامه بدهند و فراموش نکنند به کجا می خواهند برسند تاثیرپذیری در ملودی را کنار بگذارند و با توجه به ملودیهای قشنگ ایرانی و تنظیم و آرانژمان خوب سعی کنند خود را در حد جهانی برسانند .  

 

 



نمایش نظرات 1 تا 30