تبلیغات
www.photomusic.ir موسیقی در مجلات قدیمی

 

نوع مطلب :ترانه سرایان، آهنگ سازان ،

نوشته شده توسط:hamid

                                       بامداد ترانه 

به مناسبت چهلمین سال ترانه سرایی

زمزمه های یک شب چهل ساله

                                                             این روزها مصادف است  با چهلمین سال ترانه سرایی ایرج جنتی عطایی .ترانه سرایی که ترانه نوین ایران زمین بلا شک مدیون حضور اعجازگونه اوست.در این مقاله به بررسی آثار ایرج جنتی عطایی می پردازیم تا برگ دیگری از ترانه نوین ایران زمین را ورق زده باشیم.

تهران 1346

دهه 60 میلادی است.جهان تحت شعاع تحولات و دگرگونیهای عمده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد.موسیقی پاپ نیز با حضور بیتلزها فضای تازه ای را به وجود آورده و طرفداران خاص خود را یدک می کشد.در ایران نیز این نوع  موسیقی در بین جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده اگر چه در محافل هنری و مطبوعاتی به اشتباه آنرا موسیقی جاز می نامند.موسیقی پاپ در ایران با ویگن ، عارف ،گوگوش ، محمدنوری،امیر رسایی، رامش،پوران و... در مصاف با سنتی ها به اعاده حیثیت می پردازد اگر چه همچنان انگ غربی بودن ، بی محتوا بودن کلام ترانه ها و کیفیت پایین را بر وجود خود می بیند. در زمینه ترانه سرایی همچنان دور دست بزرگان ترانه سرایی سنتی است .کسانی چون دکتر نیرسینا ،نواب صفا ،  معینی کرمانشاهی، بیژن ترقی، رهی معیری، بهادر یگانه ، تورج نگهبان ، سیمین بهبهانی ، لعبت والا که در اسفند همین سال اولین سندیکای ترانه سرایان را نیز  تشکیل دادند .

اما در زمینه موسیقی پاپ ترانه سرایانی چند حضور دارند .کسانی مثل نوذر پرنگ ، پرویز وکیلی ،رضا شمسا و..که ترانه هایشان با زبانی ساده،عاری از هرگونه آرایه ی خاص و صرفا ابزاری در جهت تکمیل موسیقی قرار دارد.

اما ایرج جنتی عطایی:

بگذارید شرح حال شروع ترانه سرایی ایشان را از زبان خودشان بشنویم :

روزی با دوست هم محل و هم دلم بابک بیات که نزد آهنگسازی به نام سلیمان اکبری که در رادیو کار می کردو  برای گرفتن آهنگ در تردد بود به کلاس و دفتر کار او رفتم . سلیمان اکبری یک ملودی برایم زدو گفت که آنرا به چند ترانه سرا داده اما آنها موفق نشده اند که کلام مناسب روی آن ملودی بگذارند ، یا به هر حال او از ترانه هایی که بر محمل ملودی او کرده بودند خرسند نبود.ملودی را به من داد .من همون جا روی اون ملودی شعری گذاشتم .چند وقت بعد یک روز جمعه در خونه نشسته بودم که شنیدم در برنامه شما و رادیو اون ترانه اجرا شد .اسم ترانه  شکوه بود و این شاید اولین باری بود که من بر روی ملودی یی که بیشتر از ملودیهای دیگری که تا آن روز کار کرده بودم حال و هواو بوی موسیقی پاپ یا مدرن یا غیر سنتی را داشت، ترانه می گذاشتم.

و اینگونه بود که ترانه شکوه به آهنگسازی سلیمان اکبری ، با صدای گوگوش به عنوان اولین ترانه رسمی ایرج جنتی عطایی  در سال 1346 به گل نشست.جنتی عطایی پس از آن با پرویز مقصدی آشنا شد ، کسی که بدون تردید موسیقی جوان پسند ایران نامش را هیچ وقت فراموش نخواهد کرد. ملودیهای متفاوت مقصدی ، تنها یک حلقه گمشده داشت و آنهم ترانه های جنتی عطایی بود.در سال 1347 جنتی عطایی با دو ترانه قصه ی وفا و بیقرار با صدای گوگوش، برگشته مژگان با صدای عارف و گل سرخ با صدای ویگن  به میدان عمل آمد. ترانه قصه ی وفا به عنوان یکی از پرفروش ترین ترانه های سال 47 انتخاب شد. جالب است که بدانید در رده بندی بهترین ترانه های ماه آبان 1347 که ترانه قصه ی وفا قرار داشت چه ترانه های دیگری حضورداشتند.

1)دیشب خواب تو را دیدم (عارف) با آهنگی از پرویز مقصدی که تیتراژ فیلم سلطان قلبها نیز بود2 )خشم طبیعت (پوران) 3)پایان عشق(عماد رام) 4)قصه وفا (گوگوش) 5) شبیخون ( پوران) 6) گلهای 471 ( حمیرا) 7) عروس دست حنایی (عارف)   8)توبد کردی (ویگن) 9) انتظار ( الهه )

راستی خوب است تا از احوال دو تن دیگر از ترانه سرایانی که پس از جنتی عطایی وارد گود شدند و مثلث ترانه سرایی نوین ایران زمین را شکل داند در این سال یعنی 1347 خبردار شویم.در زمانی که ترانه قصه وفا ایرج جنتی عطایی وارد بازار شد شهیار قنبری در یک برنامه تلویزیونی به نام شو موزیکال که توسط پدرش حمید قنبری کارگردانی می شد حضور داشت. تابلو موزیکال هی پی ها نوشته پرویز خطیبی بخشی از این برنامه شو تلویزیونی بود که شهیار قنبری و ثریا قاسمی اجرا کننده این تابلو موزیکال کمدی و انتقادی بودند .

اردلان سرفراز نیز در این سال تازه از دبیرستان سلطانی شیراز (که این روزها به نام حاج قوام در دروازه کازرون شیراز قرار دارد) دیپلم خود را گرفت و به رسم معمول آن زمان یک سالی را برای کنکور پشت خط ماند اما در زمینه ترانه سرایی در این سال هیچ کدام از این دو عزیز هنوز کارشان را آغاز نکرده اند.

شهیار قنبری در سال بعد یعنی 1348 کارش را با ترانه ستاره آغاز کردبا صدای گوگوش و اردلان سرفراز نیز با ترانه نمکدون در سال 1349 با صدای عارف وارد عرصه شد.

ایرج جتی عطایی در سال 1348 وارد دانشکده هنرهای دراماتیک تهران شد.ایشان در مصاحبه ای درتابستان  سال 52 عنوان کردند که دانشجوی سال چهارم دانشکده هنرهای دراماتیک تهران هستند و هم چنین گوینده در یک نمایشنامه رادیویی.ایشان در این سال ترانه نامه جدایی را با صدای گوگوش سرودند.

از سال 48 جنتی عطایی در استودیو طنین به سرودن ترانه هایی بر روی آهنگهای پرویز مقصدی ، بابک افشار و پرویز اتابکی   پرداخت و با خوانندگانی چون گوگوش ، عارف و رامش ترانه های بسیاری کار کرد.

تا فصل شروع ترانه نوین ایران  که بلا شک با شهیار قنبری آغاز می شود در حد فاصل سالهای 46 تا 49 جنتی عطایی با خوانندگانی چون گوگوش ، عارف ، رامش ، ویگن ، محمد نوری و منوچهر سخایی کار کرد و ترانه هایی نظیر قصه وفا، بیقراربا صدای گوگوش و برگشته مژگان با صدای عارف،گل سرخ با صدای ویگن  قابل ذکر هستند.در سال 1349 جنتی عطایی دو ترانه با رامش کار کرد.ترانه هایی که جز ترانه های پرفروش سال انتخاب شدند

.ترانه« دریا دریا» که در دی ماه 49 منتشر شد و ترانه« نم نم بارون » البته ترانه های « دیگه بسه دل من» ،«بی تو من کسی ندارم» با صدای رامش وترانه مشهور گریه کن ای قلب من با صدای گوگوش که البته به درخواست پوری بنایی نام او به عنوان ترانه سرا قرار گرفت  ، هم در این سال منتشر شدند.درآبان این سال ترانه« بذار امشب بخوابم » با صدای منوچهر سخایی و با شعر جنتی عطایی منتشر شد.

اگر به ترانه های سال 49 جنتی عطایی دقت کنید می توانید به تغییر فرم و شکل کلامی ایشان نیز پی ببرید که زبان شعری ایشان چقدر ساده تر و روان تر شده است. می توانید ترانه دریادریا سال 49 را با ترانه بیقرار سال 47 مقایسه کنید.

اما حضور شهیار قنبری و اجرای ترانه مرد تنها با صدای فرهاد در سال 49 نقطه عطف ترانه نوین ایران زمین را آغاز کرد. در واقع از این سال بود که روح اعتراض و عصیان را در بین ترانه ها می توان دید که البته با ترانه جمعه در سال 50 به اوج خود رسید. جنتی عطایی البته هنوز تا رسیدن به چنین زبانی فاصله داشت و همچنان ترانه های پر مخاطب خود را می سرود .ترانه های اولیه ایشان بسیار ترانه های پرفروشی نیز بودند و اقبال عمومی از این نوع ترانه ها تا بدان جا رفت که ایشان در سال 50 برای نعمت الله آغاسی نیز در فیلم ایوالله ترانه گفت. خواننده ای که به گفته اسفندیار منفردزاده آهنگهایش در استادیوم امجدیه سرود ملی مردم بود.در سال 1350 جنتی عطایی ترانه عشق بی حاصل را برای اولین بار به خواننده ی جوانی به نام داریوش اقبالی  داد ، خواننده ای که در اندک زمانی یکی از ستونهای موسیقی مدرن ایران به حساب آمد.

در تابستان 50 (مرداد ماه )ترانه امروز و فردا با صدای عارف یکی دیگر از کارهای ترانه سرای بزرگ ما بود.در پاییز این سال هم ایشان ترانه قناری را به تاتار دادند تا با اجرای این ترانه یکی دیگر از سروده های ایشان منتشر شده باشد.متاسفانه در کتاب مرا به خانه ام ببر نشانی از این ترانه ها نیست.

نکته جالب در تحقیقات من در باب عدم همکاری ایرج جنتی عطایی و بابک بیات از سال 46 تا سال 51 است.در واقع جنتی عطایی از ابتدای شروع کار ترانه سراییش یعنی در سال 46 با پرویز مقصدی همکاری نمود و به جرات می توان گفت ایشان 90 درصد آهنگهای ترانه های جنتی عطایی را ساخت.

در مهرماه 1350 ترانه قصه دو ماهی با شعری از شهیار قنبری و با صدای گوگوش پخش شدو یک ماه بعد هم ترانه جمعه با صدای فرهادتا ترانه های اجتماعی و معترض با اقبال عمومی قرار بگیرد.

جنتی عطایی در سال 1351 همکاری تاریخ سازش را با بابک بیات آغاز کردبا ترانه غریبه و با صدای عارف.

ای خدا خودت بگو واسه چی ساختی من و                     توی این زندون غم چرا انداختی من و

این ترانه در تابستان 51 منتشر شد تا رنگ و روی ترانه های جنتی عطایی شکل تازه تری به خود گرفته باشد.در همین تابستان اردلان سرفراز هم همکاریش را با حسن شماعی زاده آغاز کرد تا او هم به شکل رسمی تری کارش را دنبال کرده باشد تا آنجا که در زمستان این سال ترانه جاده را سرود که از متفاوت ترین کارهای سال باشد.

در آذر 51 ترانه شهر غم و با صدای داریوش در فیلم سینمایی شیر تو شیر پخش شد تا ترانه های جنتی عطایی برای رسیدن به کلامی نو و زنده آغاز شده باشد.اگر چه در همین ماه ترانه شاهکار نماز سروده شهیار قنبری و با صدای فریدون فروغی پخش شد.

در آبان ماه 51 نیز ترانه آراجیو با صدای فریدون فرخزاد و با تنظیم محمد اوشال منتشر شدکه متاسفانه این ترانه را هم در کتاب مرا به خانه ام ببر ندیدم.همچنین در پاییز این سال ترانه خانه بدوش به عنوان اولین ترانه ستار نیز منتشر شد.

در اسفند ماه 51 ایرج جنتی عطایی در مراسم جایزه فروغ فرخزاد به عنوان بهترین ترانه سرای سال انتخاب شد و جایزه مخصوص خود را دریافت کرد ، اگر چه او این جایزه در اواخر سال 54 به دلیل انتخاب فرشاد عشقی به عنوان بهترین ترانه سرای سال و عدم نام بردن از شهیار قنبری ، اردلان سرفراز و فرهاد شیبانی پس فرستاد.هم چنین او در نظر سنجی هفته نامه جوانان به عنوان بهترین ترانه سرای سال توسط مردم انتخاب شد.

اما سال 1352 در واقع نقطه شروع و میلاد ترانه های اسطوره ای جنتی عطایی است.ترانه هایی از جنس ترانه نوین.ترانه هایی که نمی توان برای آن حد و مرز زمانی خاصی قائل بود.

در ابتدای سال دو ترانه تو دروغاتم قشنگه و فقط عشقه که می مونه با صدای ناصر صبورکه در واقع پسر عمه ایرج جنتی عطایی نیز هست عرضه شد.جالب است که ترانه تو دروغاتم قشنگه یکی از ترانه های شاد جنتی می باشد.

اما ترانه جنگل  در واقع اولین ترانه سیاسی ، اجتماعی ، و نوین جنتی عطایی است که در فیلم خورشید در مرداب در 29 خرداد  52 و با صدای داریوش  منتشر شد. اگر چه باید به حق ما بین تاریخ سرایش ، اجرا و انتشار ترانه ها تفکیک قائل شد اما در تحقیقات گسترده ای که داشتم متوجه شدم که ما بین این سه ، زمان زیادی فاصله وجود نداشته است.در واقع این ترانه نخستین ترانه ای است که  می توان به آن عنوان ترانه نوین از زبان ایرج جنتی عطایی داد.در شهریور 52 نیز ترانه علی کنکوری با صدای داریوش منتشر شد تا دومین ترانه مهم جنتی عطایی نیز عرضه شده باشد.

 در شهریور این سال ترانه تقدیر را با آهنگی از عطاالله خرم به خواننده تازه کاری به نام فریبا داد تا اولین ترانه اش را اجرا کرده باشد.در آذر ماه این سال ترانه طلسم که البته به اشتباه آنرا در کتاب مرا به خانه ام ببر از خودم دل می کنم نامیده اند با صدای ناصر و آهنگ بابک بیات منتشر شد.اما در دی ماه 52 ترانه جاودانه و تا ابد ماندگار خونه با صدای داریوش وارد بازار شد و هفته نامه اطلاعات هفتگی نیز شعر کامل این ترانه را چاپ کرد. ترانه ای که  تاریخ سرزمین ما را به شکل روایی بیان می دارد. در این سال ترانه قصه گل و تگرگ نیز ساخته شد تا بدان جا که حسن شماعی زاده بر اساس این ترانه جنتی عطایی ترانه ای به نام قصه را اجرا کرد.در اواخر سال 52 جنتی عطایی دو ترانه دریایی و شب شیشه ای را سرود که در فیلم ممل امریکایی که در روز اول فروردین 53 به اکران در آمد منتشر شد.در تابستان سال 53 ترانه یاران را با فریدون فروغی کار کرد و ترانه بن بست را با داریوش. ترانه بن بست به اعتقاد من بهترین ترانه جنتی عطایی است. ترانه ای که با بهترین اشعار شاعران بزرگ معاصر ما برابری می کند. در این ترانه شاعر سرزمین خود را به یک کوچه بن بست تشبیه کرده که هیچ راهی به سوی آزادی ندارد.اجرای این ترانه باعث دستگیری و زندانی شدن ایشان و داریوش اقبالی می شود.

پس از آزادی از زندان جنتی عطایی برای اولین بار با ابی همکاری نمود و ترانه تپش را برای ایشان سرود.در زمستان سال 53 ایشان ترانه جادویی همسفر را برای گوگوش سرود تا در روز عید 54 در فیلم همسفر اکران شود.در بهمن ماه سال 53 جنتی عطایی  ترانه کذایی رسول رستاخیز را برای آزادی داریوش از زندان اوین نوشت که پس از اجرای ترانه توسط ایشان مقدمات آزادیش فراهم شد.

دوران بلوغ  کاری جنتی عطایی از سال 54 آغاز می شود .به جرات می توان گفت که در حدفاصل سالهای 54 ، 55 و 56 هیچ ترانه سرایی در ایران یارای رقابت با جنتی عطایی را نداشت. به لیست ترانه هایی که در سال 54 ایشان سرودند توجه کنید:

باور کن ، خوابم یا بیدارم ، پل ،ماه پیشونی (گوگوش)(البته این دو ترانه در اول فروردین 55 در فیلم ماه عسل منتشر شدند ولی در زمستان 54 سروده شدند) ،خاطون ، سایه ، کندو ، پوست شیر،تو چی هستی (ابی)

در سال 55 ترانه های زیر از جنتی عطایی منتشر شد:

یاور همیشه مومن ، برادر جان ، عشق من عاشقم باش ،شب آفتابی ، شبخون ،گل بارون زده (داریوش) ، خورجین ، سبد، (ابی ) ، مرد من(سیمین غانم) ، داداجان(مرتضی)

در سال 56 این ترانه ها را ایشان سرودند:

فریاد زیر آب، جشن دلتنگی ، خورشید خانوم (داریوش ) ، خاکستری (ابی) ،سقف (فرهاد)،واسه من گریه نکن (مرتضی) ،کاش از اول می دونستم (سیاوش قمیشی)

در اواخر سال 56 ایرج جنتی عطایی به لندن رفت و تاکنون هم در آنجا ساکن می باشد.

سال 57 :آشپزخونه(سیمین غانم )، مولای سبزپوش (ابی)، فاجعه(داریوش)

سال 58:مار در محراب، بگو به ایران،صدایم کن ، سرگردون ، (داریوش)

بعد از انقلاب جنتی عطایی تقریبا از کار ترانه فاصله گرفت و بیشتر به کار تئاتر پرداخت و نمایشنامه هایی را نیز دراین باره به صحنه برد.البته در باب ترانه نیز کارهای ستایش برانگیزی با داریوش و ابی انجام داد که در این زمینه می توان به مرا به خانه ام ببر(1363) ، با من از ایران بگو،با شما آیندگانم ( داریوش) ، خانه سرخ ، ستاره های سربی ، درخت ( ابی) اشاره کرد. خوشبختانه طی سالهای اخیر ایشان به شکل جدی تری این کار را دنبال می کنند تا ترانه های جادویی و اسطوره ای ایشان ،زمزمه گر زبان عریان کودکان فردا باشد.

 در علم مدیریت معمولا منحنی  سیکل عمریک انسان یا محصول به چهار دوره قسمت می شود.1)دوران معرفی 2) دوران رشد 3)بلوغ و اشباء و4)  دوران افول

 در باب ترانه های جنتی عطایی  می توان دوران کاری ایشان را به چهار بخش تقسیم کرد.

1)دورانی معرفی ایشان در سال 46 با صدای گوگوش و با ترانه هایی چون شکوه ، حکایت ، باورکن ، عاشق شوی الهی که معمولا آثاری از سلیمان اکبری بود.

2)دوران رشد ایشان از سال 47 تا51 :

در این سالها ترانه هایی چون قصه وفا ، برگشته مژگان ، گل سرخ ، نم نم بارون ، دریا دریا را سرود تا قدم هایی در زمینه ترانه سرایی بردارد.

3)دوران بلوغ و اشباء :از سال 52 تا 57 :

اما دوران بلوغ و اوج جنتی عطایی بدون شک از سال 52 آغاز می شود.اگر به لیست ترانه های منتشر شده از ایشان در طی سالهای 52 تا 57 نظری بیاندازید بلا شک با شاعر و ترانه سرایی دیگر روبرو هستید. ترانه هایی که در آن شاعر خود را زبان حال هم گنان خود می داند و با ادبیاتی نزدیک به حال  هم بغضانش دردها و الام آنان را فریاد می زند.اگر چه جنتی عطایی آغاز کننده ترانه نوین ایران نبوده اما بدون تردید هیچ کسی به اندازه ایشان در پوشیدن ردای فخامت و صلابت بر پیکر ترانه گام برنداشت.در واقع ایشان در جهت تکوین ترانه نوین این سرزمین ترانه هایی را سرود تا بدان جا که احمد شاملو اعتراف کند که کاری را که شما در ترانه انجام دادید ما در شعر انجام ندادیم .

اگر شهیار قنبری را در ترانه نوین ایران به سبب آغاز کنندگی این نوع ،نیمای ترانه بنامیم بدون شک ، ایرج جنتی عطایی را نیز به سبب تکوین و به اوج رسانی این شکل ترانه باید بامداد ترانه نامید.کلام هیچ کدام از ترانه سرایان هم عصر او در طی سالهای 52 تا 56 یارای برابری با واژگان او را نداشت. بکارگیری ترکیب های بدیع و تازه، استفاده از تصویر پردازی های شاعرانه ، آرایه های ادبی گسترده اما قابل فهم از جمله استعاره، تشبیه ، تشخیص ،جابجایی صفت و موصوف  شناسنامه ی تاریخ سازی برای جنتی عطایی ساخته.ترکیب های بدیع او را می توان در نوشته های ترانه سرایان بعد از او و حتی هم دوره ای هایش نیز مشاهده کرد.

وقتی در سال 52 ترانه طلسم را نوشت و برای اولین بار ترکیب بارون زده را وارد دنیای ترانه کرد تا بدان جا که سه سال بعد اردلان سرفراز در ترانه عسل بگوید عسل مثل گله گل بارون زده، از این دست مثال ها فراوان می توان زد.ترکیب های شعری جنتی عطایی ، زبان عام و خاص را درنوردید و وارد زبان رسمی کشورمان شد.هم وحشت ، هم گریز ، اندوه ماه ،تن سوز و دیگر ترکیب های بدیع از شاهکارهای این اسطوره ی ترانه سرایی نوین ایران زمین است.

خوشبختانه طی این سالها ترانه های ایرج جنتی عطایی در قالب کتابهای مختلف چاپ شده و تقریبا همه از سروده های ایشان آگاه شده اند.کتاب مرابه خانه ام ببر که مجموعه ای از ترانه های جنتی عطایی است کامل ترین کتابی است که تاکنون ترانه های ایشان را منتشر کرده اگر چه در همین کتاب هم بسیاری از کارهای قدیمی استاد را در آن نمی توان دید.

از جمله ترانه های استاد که در تحقیق خود به آنها برخورد داشتم و در کتاب از آنها یادی نشده بود می توان به این ترانه ها اشاره کرد:

ترانه های شکوه ، باور کن ،عاشق شوی الهی با صدای گوگوش و آهنگسازی سلیمان اکبری ،حکایت با صدای گوگوش با آهنگ سورن

ترانه قسم با صدای آرش و آهنگسازی پرویز اتابکی، ترانه صحرانشین با صدای یاسین و آهنگسازی بزرگ لشکری ، ترانه اولین و آخرین با صدای اشکان و آهنگسازی بابک بیات ، امروز و فردا با صدای عارف و آهنگسازی عطا الله خرم ،قناری با صدای تاتار و آهنگسازی عطاالله خرم ، آراجیو با صدای فریدون فرخزاد و تنظیم محمد اوشال ، بخشش با صدای هایده و آهنگسازی فریدون خوشنود ، بذار امشب بخوابم با صدای منوچهر سخایی و آهنگسازی پرویز مقصدی  ، بیا که آرزوم همینه با صدای گوگوش و آهنگسازی پرویز مقصدی ،  پشیمون بر می گردم با صدای منوچهر سخایی و آهنگ بابک بیات ،تقدیر با صدای فریبا و آهنگ عطاالله خرم ، مردتنها و وقتی تو هستی با صدای عارف با آهنگ سازی سورن

ترانه بذار امشب بخوابم ،  خواننده منوچهر سخایی ،آهنگساز :پرویز مقصدی  ،تاریخ انتشار :آبان 1349

روز روشن می ره باز شب می رسه

غم میاد به هر دری سر می زنه

مگه می شه چشامو هم بذارم

وقتی غم قلبمو خنجر می زنه

با خیال تو ، شبا ، چشم من خواب نمی ره

برق اون چشمای مست دیگه از یاد نمی ره

بذار امشب بخوابم  بذار امشب بخوابم

نمی دونی که شبا چی می گذره

چشمای دنیایی را خواب می بره

غم تو ، شب ،  تو دلم جون می گیره

خواب و از چشمای پر آب می بره

با خیال تو شبا چشم من خواب نمی ره

برق اون چشمای مست دیگه از یاد نمی ره

بذار امشب بخوابم بذار امشب بخوابم

چشمه ی چشمای تو دریای آب

چشمای خسته من دنبال  خواب

با خیال تو شبا چشم من خواب نمی ره

برق اون چشمای مست دیگه  از یاد نمی ره

ترانه امروز و فردا خواننده عارف ، آهنگساز عطاالله خرم ، تاریخ انتشار مرداد 1350

بیا که یادم بره دنیا چی می شه 

غیر از خدا کی می دونه فردا چی می شه

عمری که بی اعتباره امروز و فردا نداره

بس که امروز و فردا کردی

نمایش نظرات 1 تا 30