تبلیغات
www.photomusic.ir موسیقی در مجلات قدیمی

 

نوع مطلب :ترانه سرایان، آهنگ سازان ،

نوشته شده توسط:hamid

بر یک مطلب :

انتشار مطلب هنرمندان بی حافظه و رسالت تاریخی ما، بازتابهای گوناگونی در بین علاقه مندان به موسیقی و هنر داشته و در واقع سئوالات تازه تری را در اذهان عمومی پدید آورده است . همین جا اجازه می خواهم که بگویم که هدف از بیان چنین نوشتارهایی صرفا در جهت تنویر افکار عمومی و پاکسازی محیط سرتاسر جعل و دروغ هنری است که هنرمندان آن با شناسنامه های دروغین و کذایی برای خود بدنبال کسب سابقه اند .

دوم اینکه حداقل برای شخص من ، اردلان سرفراز و فرید زولاند بخشی از هویت درونی من هستند چرا که با آهنگهای زولاند و ترانه های اردلان سرفراز سالیان سال نفس کشیده ام و بزرگ شده ام . نمی توانم فراموش کنم روزهایی را که با آهنگ حادثه فرید زولاند و شعر اردلان سرفراز چه لحظاتی را که پشت سر نگذاشته ام  اما احساسات شخصی من نباید باعث پاگذاشتن بر روی حقیقت شود .

سوم اینکه من تلاش کردم تا در آن مطلب وارد جزییات امر نشوم اما احساس می کنم که دیگر سکوت جایز نیست و تمامی مسائل را باید باز گو کنم . جالب است که چاپ اول کتاب از ریشه تا همیشه اردلان سرفرازدر زمستان 80 منتشر شده و نزدیک به 6 سال از آن تاریخ می گذرد اما طی این شش سال هیچ کسی از خود نپرسید که این همه تاریخهای جعلی و اشتباه در پانویس ترانه های اردلان سرفراز چه می کند .

1)اردلان سر فراز در مهرماه سال 1349 (طبق آرشیو من )ترانه ای به نام نمکدون با آهنگسازی عطا الله خرم و صدای عارف منتشر کرده اند که البته در هیچ کدام از دو کتاب منتشر شده خود نشانی از آن ترانه را نداده اند . می دانید متن این ترانه چیست ، پس بخوانید :

ای که نگات می خندید همیشه بر نگاهم                         ای که می خوندی هر شب تو کوچه چشم به راهم

می ریخت رو گونه هات گل عطر نسیم صحرا               با هم گذر می کردیم از کوچه های رویا

مثل گل قشنگی تو باغ دل نشستی                                وقتی نمک را خوردی، نمکدون و شکستی

ای که تمام عمرم در انتظارت هستم                             ای که یه روز پاییز گذاشتی دست تو دستم

حتی برام نذاشتی نه نامه نه پیامی                                مثل گل قشنگی تو باغ دل نشستی

چگونه امکان دارد کسی که در این سال چنین ترانه پیش پا افتاده و مضحکی را سروده باشد در دو سال قبل از این تاریخ ،یعنی سال 1347 ترانه برج و دو پنجره را که از جنس ترانه نوین نیز می باشند  نوشته باشد .

چگونه امکان دارد کسی که حرف از خوردن نمک و شکستن نمکدون می زند در این سال ترانه ی اجاق را سروده باشد و بگوید:

یه روز تو سینه ی  سردم ، هزاران شعله بر پا بود            تنم فانوس شب سوز شبای سرد یلدا بود

یا مثلا در آبان سال 1349 ترانه ای از ایرج جنتی عطایی به نام بذار امشب بخوابم با صدای منوچهر سخایی و آهنگسازی پرویز مقصدی منتشر شده که شعر آن اینگونه است :

با خیال تو شبا چشم من خواب نمیره                        برق اون چشمای مست دیگه ازیاد نمی ره

سرودن ترانه هایی از این دست تا سال 50 امری مصطلح و رایج بود که در این باب مثالهای بی شماری را می توان ذکر کرد . ترانه هایی بسیار ساده ، با قالب های سنتی و فاقد هر گونه نوآوری و خلاقیت .

در واقع از سال 50 بود که کوشش هایی در زمینه ترانه نوین شد و در این سال هم فقط 2 ترانه قابل ذکر هستند :جمعه و قصه دو ماهی

ترانه نوین ایران از سال 1351 خیز حقیقی خود را آغاز کرد و از این سال بود که ترانه های منحصر به فرد و فراسنتی خلق شد .

2)اردلان سر فراز در کتاب از ریشه تا همیشه در پانویس ترانه های چشم من و دستای تو عنوان فرموده اند که این دو ترانه را پس از مرگ پدرشان سروده اند و در واقع مرثیه ای است در رسای از دست دادن پدر .

پدر آقای اردلان سرفراز در مرداد ماه 1351 فوت کرده اند و این دو آهنگ هم طبیعتا بعد ازاین دو تاریخ باید ساخته شده باشند . اما ایشان در زیر نویس این دو ترانه سال 49 را سال سرودن خود بیان داشته اند . یعنی ایشان دو سال قبل از مرگ پدرشان ، ترانه ای درباره فوت آن عزیز نوشته اند . جل الخالق....

3)اردلان سرفراز بیان فرموده اند که ترانه هایی از جنس ترانه ی  نوین خود را بعد از آشنایی با حسن شماعی زاده شروع به ساخت کرده اند . حسن شماعی زاده چند سال پیش در یک مجموعه برنامه ای به نام قصه ی یک ترانه که از تلویزیون تپش و دیدار پخش می شد داستان ساخت تمامی آهنگهایش را شرح داد .

ایشان عنوان فرمودند که کار آهنگ سازیشان را از سال 51 آغاز نموده اند و تمامی ترانه های آنرا هم اردلان سر فراز بروی آهنگهای ایشان می نوشتند . یعنی ابتدا حسن شماعی زاده آهنگ را می ساخت و سپس اردلان سرفراز بر روی آهنگهای ایشان ترانه می نوشتند . .کاری که بسیاری  دیگر از بزرگان هم در دهه 50 انجام دادند و در واقع 80 درصد ترانه های آن روزگار به این شکل ساخته می شدند .

جالب است بدانید که گفته های حسن شماعی زاده در باره سال ساخت آهنگها همخوانی بسیار زیادی با آرشیو من دارد . در واقع در بین آهنگسازان قدیمی دو نفر از حافظه بسیار بالایی برخوردارند :1)حسن شماعی زاده 2)شهبال شپ پره .

مثلا شماعی زاده گفت که 3 آهنگ کویر ، غریب آشنا و بمون تا بمونم را برای یک فیلم سینمایی در سال 52 ساختند و اردلان سرفراز بروی آهنگهای فیلم در همان سال ترانه نوشتند .

حالا شما به کتاب اردلان سرفراز مراجعه کنید ایشان مدعی هستند که ترانه غریب آشنا را در سال 45 نوشته اند . (چاپ اول کتاب )

یا هرکس کوچکترین آشنایی با موسیقی داشته باشد متوجه می شود که مثلا در ترانه من و تو ابتدا آهنگ ساخته شده و بروی آهنگ شعر گفته شده است . حسن شماعی زاده هم معتقد است که این آهنگ را در تابستان سال 52 ساخته اما جناب سرفراز در کتاب خودشان سال سرودن این ترانه را سال 1346 می دانند .

برای من تردیدی وجود ندارد که بسیاری از ترانه های اردلان سرفراز بروی آهنگ ساخته شده اند .ایشان در فصل ترانه نوین از سال 51 تا 53 به شکل متمادی بر روی آهنگهای شماعی زاده ترانه می نوشتند و از سال 54 تا 57 هم بروی آهنگهای فرید زولاند .

البته در این اثنا هم پس از اختلاف  با شماعی زاده، بر روی آهنگهای پرویز مقصدی و فریدون خوشنود هم کارهایی ساختند .

آهنگهای شماعی زاده که اردلان سرفراز بر روی آن در همان سال ترانه نوشته اند عبارتند از (سالهای 51 و۵۲):

گریه (امیر رسایی ) ،حالا خیلی دیره و شاید بدونی ( عارف ) ،لالایی ، غروبا قشنگن  (رامش ) ،پل ، حباب ، اجاق ، میعاد ، سفر ، اسم تو (حسن شماعی زاده ) ، دو پنجره ، اون منم ، من و گنجشکهای خونه ، من و تو ، غریب آشنا ، بمون تا بمونم ، جاده ، دو راهی ، کولی ، کیه کیه ، همزاد ، کوه، کویر (گوگوش ) ،دستای تو ، چشم من ( داریوش ) عاشقانه (کوروش یغمایی ) ،مسخ ( فرهاد )،پرنده(سیمین غانم)

4) آقای اردلان سر فراز در باب آشنایی خود با فرید زولاند بیان داشته اند که ترانه بهت و غزل دو ترانه ای بوده اند که دوستی و همکاری خود را با ایشان آغاز نموده اند و درباره آقای زولاند در زمان ساخت دو آهنگ بهت و غزل می گویند که ایشان دانشجوی رشته موسیقی بوده اند . آقای زولاند هم که معتقدند این دو آهنگ را در سال 50 ساخته اند . چگونه امکان دارد آقای فرید زولاند در سن 15 سالگی دانشجو بوده باشند . البته سال حقیقی ساخت این دو آهنگ همان سال 54 است و با گفته های جناب سرفراز هم هم خوانی بیشتری دارد .

5) سئوال شده بود که فرید زولاند آهنگ بهت و غزل را در سال 50 ساخته ولی در سال4 5 منتشر کرده . البته در اینکه ایشان این آهنگها را در سال 54 ساخته اند تردیدی وجود ندارد . طبق شواهد مستدل طی سالهای 50 تا 54 هیچ نامی از فرید زولاند در هیچ نشریه و هفته نامه ای وجود ندارد . در ثانی مگر فرید زولاند پیش از انقلاب چند آهنگ ساخته که حالا بگوییم ایشان این دو آهنگ را سال 50 ساخته و سال 54 منتشر کرده . آهنگهای زولاند را با ذکر سال پخش می توان بر شمرد . ثالثا اگر بر فرض محال ایشان این دو آهنگ را سال 50 ساخته باشند که اینگونه نیست پس چگونه است که دیگر آهنگهای خود را طی این  4 سال بروز نداده اند و به یکباره هوس کرده اند از سال 54 کارهایشان را منتشر کنند . صورت مساله را یکبار دیگر بررسی کنید . اردلان سرفراز از سال 51 تا 53 با حسن شماعی زاده همکاری داشته  ، فرید زولاند معتقد است سال 50 آهنگهای بهت و غزل را ساخته (با صدای ستار) ،ستار کار خوانندگی خود را از سال 51 آغاز نموده ، اردلان سرفراز در چاپ دوم و سوم کتاب از ریشه تا همیشه سال سرودن بهت و غزل را به سال 52-53 تغییر داده

6)همانگونه که اشاره کردم اگر به چاپ اول کتاب از ریشه تاهمیشه مراجعه کنید ایشان در زیر نویس دو ترانه بهت و غزل سال 1348 را نوشته اند اما در چاپ دوم و سوم و چاپهای بعدی ایشان بعضی از سالهای سرایش ترانه ها را تغییر داده اند مثلا سال سرایش دو ترانه بهت و غزل را به سال 52-53 تغییر داده اند. حالا با این تفاسیر چگونه امکان دارد که اردلان سرفراز سال 52-53 روی آهنگ زولاند  ترانه را بنویسد اما فرید زولاند سال 50 آهنگ را ساخته باشد . باز هم تاکید می کنم که تردیدی وجود ندارد که فرید زولاند کار آهنگسازیشان را در سال 54 و در سن 20 سالگی آغاز نموده اند . متاسفانه ایشان دچار اشتباه بزرگی شده اند . لزومی وجود ندارد که ایشان بخواهند برای خود سابقه کذایی و شناسنامه جعلی  بوجود بیاورند . ایشان کار آهنگسازیشان را در سال 54 و با دو آهنگ بهت و غزل شروع کرده اند . در سال ۱۳۵۵ آهنگ حریم را برای بتی ساختند.هم چنین در این سال  آهنگهای شقایق و یاور همیشه مومن را برای (داریوش ) ، آهنگ برج ، را برای (ابی ) ،عسل (ستار،ابی)در سال 56 آهنگهای به خود رسیدن ، قلندر  ( داریوش ) ، یکی به شکل خود من ،بت شکن، میراث ، دشمن ( ستار ) ، سفر ،دلتنگی، رحم کن ( ابی ) ،  ، ،دریغ ،،پرسش،مرهم، گمشده ، شکایت ، ( گوگوش ) ، در سال 57 آهنگ معراج ( مازیار ) ، نیستی ( داریوش ) ، حادثه ( مرتضی ) و یک آهنگ هم برای لیلا فروهر سا خت .

7)گفته اید بسیاری از ترانه ها یی که نوشته می شوند ، سالها بعد منتشر می شوند و باید بین سال اجرا و سال انتشار تفکیک قائل شد . این فرایند برای آلبوم های منتشر شده دربعد از انقلاب صدق می کند نه ترانه های پیش از انقلاب که بر روی صفحه منتشر می شدند . در آن دوران ترانه سرا وآهنگساز و خواننده در کنار هم بودند و ظرف چند روز یک کار را می ساختند و منتشر می کردند مثلا شماعی زاده درباره ترانه کیه کیه گوگوش می گوید : در سال 51 یک شب اردلان سرفراز به منزل من آمدو بروی آهنگ من شعر را گفت و صبح زود در حالیکه من خواب بودم شعر را بر روی طاقچه گذاشته بود و رفت و وقتی که صبح از خواب بیدار شدم شعر را دیدم و فردای آن روز خواننده به استودیو آمد و ترانه را ضبط کردیم . ترانه های ما پیش از انقلاب به این شکل ساخته می شدند و مثل حالا نبود که ترانه سرا در آلمان و لندن باشد ،آهنگساز در لس آنجلس و خواننده در پاریس و سوئد . پس مثالهایی از قبیل عدم انتشار ترانه سال صفر در طی این سالها را نمی توان با 6 سال دوران طلایی موسیقی پاپ یعنی اوایل سال 51  تا اواسط سال 57 مقایسه کرد .

8)آهنگهایی از نوع بهت و غزل از جنس موسیقی نوین معاصر هستند . اگرآقای زولاند این آهنگها را در سال 50 ساخته باشند که باید ایشان را پدر موسیقی پاپ  نوین بدانیم و دیگر نباید از واروژان و اسفندیار منفردزاده و بابک بیات حرفی بزنیم . می دانید در سال 50 چه آهنگ هایی ساخته شده آهنگ هایی مثل قدیما ( منوچهر سخایی ) ، عشق تو نمی میرد ( عارف ) ، آمنه ( آغاسی ) ، آخرش خوشه (ضیا ) و...

در پایان اشاره کنم که فرید زولاند و اردلان سرفراز دو ستاره در موسیقی و ترانه این مملکت هستند و هیچ گونه نیازی به سابقه سازیهای کذایی ندارند  . ترانه های اردلان سرفراز و موسیقی های زولاند را باید آیندگان به قضاوت بنشینند . کارهایی که بعد از 30 سال هنوز در اذهان عموم به نیکی یاد می شود و همگان با شنیدن آن به پرواز در می آیند . برای هر دو ،زیباترین لحظات را آرزو دارم . 

 

 

 

 

 

 

 



نمایش نظرات 1 تا 30